Hari ke-3 (Part 2) - Mencari ganja di Alor Setar


Buat pengetahuan tambahan kepada gadis-gadis yang berpotensi, aku dibesarkan di Alor Setar dan pernah tinggal di sana selama lebih kurang 15 tahun dari umur 3-4 tahun sehingga ke tingkatan tiga. Jadi Alor Setar merupakan kotak besar simpanan kenangan kanak-kanak dan kenangan gila-gila remaja aku. Di sinilah aku mengenal cinta, muzik, seks(terhad kepada teori sahaja ok), loghat Kedah dan lain-lain. Jikalau diterbitkan buku biografi tentang aku, kemungkinan suku daripada buku tersebut adalah berkisar tentang kehidupan di Alor Setar.

Setibanya di Alor Setar kira-kira jam 1.30 petang, kami turun di tengah-tengah bandar Alor Setar iaitu berhadapan Pekan Rabu kerana ianya berhampiran dengan Menara Jam Besar Alor Setar dan bas tersebut meneruskan perjalanan ke Shahab Perdana yang terletak di pinggir bandar Alor Setar. Hujan renyai turun ketika kaki aku menjejak kaki ke bumi Alor Setar seolah-olah meraikan kedatangan semula aku ke sini. Ini juga kali pertama kami menghadapi hujan setelah 3 hari pengembaraan. Kinda cooling us down a little bit.

Menara tempat menyimpan perkakas musik nobat


Berjalan kira-kira 200 meter dari Pekan Rabu, tibalah kami ke sebuah dataran di tengah bandar Alor Setar yang dikelilingi bangunan-bangunan seperti Balai Seni Alor Setar, Masjid Zahir, Menara Nobat, Muzium Di-raja, dan juga target kami, Menara Jam Alor Setar. Menara Alor Setar juga terletak berhampiran kawasan tersebut. Di dataran ini seingat aku, aku pernah beberapa kali datang ketika di zaman sekolah untuk melambai-lambaikan bendera sempena Hari Keputeraan Sultan Kedah, selain datang untuk bersembahyang Jumaat di Masjid Zahir.


Yoe menggantikan jam di menara dengan
jam tangannya yang tidak berfungsi

Gambar-gambar dan video telah diambil jadi kami pun meneruskan perjalanan ke Pekan Rabu semula untuk menaiki bas ke Shahab Perdana. Ketika ini, hujan sudah berhenti turun dan cuaca menjadi panas semula. Di tengah perjalanan, Yoe memberitahu mengenai sebuah restoran bernama Nasi Ganja yang amat popular, melalui aplikasi di telefonnya, Foursquare.

Inilah yang aku beritahu awal-awal pada intro aku di mana peraturan larangan menggunakan internet nampaknya semakin dilanggar. Haha. Lantak lah.

Aku tidak pernah dengar mengenai kewujudan nasi ganja di Alor Setar sepanjang aku duduk sini. Tetapi tidak salah untuk mencuba. Jadi kami pun patah balik dan mencari restoran tersebut merujuk kepada panduan yang diberikan. Mungkin daulat atau balasan kerana melanggar perlembagaan pengembaraan, sesudah berjalan jauh dan mengambil masa hampir satu jam, masih tidak kelihatan langsung bayang restoran tersebut walaupun sudah berada betul-betul di lokasi seperti yang diarahkan. Lalu kami pun bertanya kepada brader jaga parking di sebuah pusat membeli belah berhampiran, mengenai di mana terletaknya Nasi Ganja tersebut.

"Nasi ganja? Tak pernah dengar pun. Amoi, you pernah dengar?" tanya brader tersebut kepada amoi yang baru sahaja meletakkan kereta.
"Nasi Kandar?" amoi itu bertanya dan kami memberitahunya semula bukan Nasi Kandar tetapi Nasi Ganja. "Nasi ganja? Mana ada. Hahaha!" mereka menggelakkan kami.

"Nasi ganja mana pulak ni? Hahaha..pelik sungguh. Ganja orang pi hisap, ni hampa nak tauk dalam nasik pulak. Ah Chai, you pernah dengar Nasi Ganja?" tanya brader tersebut kepada seorang lelaki cina pula, yang juga baru meletakkan kereta di kawasan tersebut. Sekali lagi mereka bergelak tawa dengan pertanyaan kami. Woi, gelak sorang-sorang cukuplah. Ini ajak member gelak sekali pulak. Bengang betul.

Kami pun meninggalkan brader tersebut, yang sempat memberitahu ada terdapat gerai jual nasi campur di mana pengunjungnya kebanyakannya orang muda. Telahan kami, mungkin itulah nasi ganja. Tetapi bila dicari masih tidak berjumpa, dan kami rasa ditipu, lalu kami putus asa.

Kami isytiharkan nasi ganja di Alor Setar ialah tidak lebih dari sebuah urban legend semata-mata. Mungkin nasi ganja hanya gelaran oleh orang-orang tertentu, bukan nama kedai sebenar. Sebab itu tidak berjumpa. Sesiapa ada maklumat sila beritahu.

Lalu dengan perasaan yang bercampur-campur:- marah, bengang, lapar, kami pun hanya mampu berjalan, dan menahan bas kalau-kalau ada yang ke Shahab Perdana. Tiba-tiba kami ternampak sebuah restoran yang beratapkan atap rumbia terletak berhampiran Menara Alor Setar. Jadi kami pun ambil keputusan untuk makan sahaja di situ.

Rupa-rupanya itulah restoran atap rumbia yang aku pernah dengar kewujudannya sebelum ini. Hidangan yang ada disediakan di situ kebanyakannya ikan bakar dan berpuluh-puluh lagi lauk hidangan tengah hari. Masakannya agak sedap, faktor kelaparan juga membantu, dan harganya juga berpatutan meredakan sedikit kebengangan kami. Tak dapat nasi ganja, ikan ganja bakar pun jadilah!


Lepas makan dan cuci mata dengan hot mama dan awek-awek Alor Setar yang juga makan di situ, kami pun berjalan sedikit ke sebuah perhentian bas yang terletak tidak jauh dari situ. Menunggu kira-kira 3 minit, bas datang dan kami pun ke Shahab Perdana.

Tiba di Shahab Perdana, kami macam biasa melakukan survey bas untuk ke Kangar, Perlis. Didapati kami perlu menunggu setengah jam lagi untuk bas tersebut. Lantas, atas cadangan Yoe untuk meminum air kelapa, kami pun ke sebuah gerai air kelapa yang aku nampak ketika di dalam bas sebentar tadi terletak di tepi jalan berhampiran Shahab Perdana. Air kelapa sesungguhnya melegakan tekak kami yang kekeringan di bawah terik cahaya matahari.

Ayaq nyoq memang terbukti dapat menghilangkan dahaga

Selesai minum, kami dengan pengalaman ditinggalkan bas dan tidak mahu pisang berbuah dua kali, terus berlari-lari anak menuju ke Shahab Perdana semula. Syukur, bas ke Kangar belum bertolak, dan kami pun naik bas tersebut ke destinasi seterusnya, Kangar, Perlis.

6 comments:

  1. kat kedah mana ada nasik ganja la...nasik ganja popular kat perak bro...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada nasi ganja... dkt pekan rabu, berhadapan dgn bangunan alor ria... tumpang kedai cina... itu lah nasi ganda royale terbaeik, bukak jam 8pagi sampai jam 11am jew

      Delete
  2. Yoe..yoe..(tuding jari kt Yoe)

    Dia kata ada nasi ganja kt alor setar.

    ReplyDelete
  3. kat foursquare ade org tulis..org tu tipu kot..binawe!

    ReplyDelete
  4. nasi ganja kat Ipoh bro~ patotnye time korg kat Ipoh korg try nasik ganja tu~ actually nasi ganja tu nasi kandar~ just for your info~ huhu~

    ReplyDelete
  5. la.... nasi ganja ada jual kat bangunan peruda kat ngan star parade......

    ReplyDelete