Hari pertama Part 2 - Menara condong dan kenangan asmara Ipoh

(Mulai sekarang, aku akan tulis seringkas yang mungkin dan straight forward. Yoe dah bising la. Haha!)

Sesampainya di Tanjung Malim, kami masih tidak tahu destinasi mana yang perlu dituju. Merujuk kepada peta (tengok peta beb!) kami perlu ke Teluk Intan agar dapat ke menara jam condong di sana. Masalahnya tiada bas terus ke Teluk Intan. Jadi kami pun merisik-risik kepada pemandu bas dan orang jaga tiket di sana. Menurut akak jaga kaunter tiket, kami perlu ke Bidor terlebih dahulu dan mengambil bas dari sana ke Teluk Intan. Kami bersetuju, lalu dengan senang hati membeli tiket di kaunter tersebut. Eh? Membeli tiket di kaunter? Bukankah ini bas eksp....duit telah diberi dan tiket sudah dicetak. Tiada apa yang mampu dilakukan walaupun ketika itu aku terasa seperti seorang aktivis pejuang Palestin tegar yang sedang menunggu hidangan McDonalds disediakan. Kami hanya mampu memandang sesama sendiri dan mengambil tiket terus menuju ke bas.

"Takpe kot. Bas ni tak lalu highway. Lagipun tiada pilihan," kata Yoe menenangkan aku. Mungkin menenangkan diri sendiri juga.

Jadi pengajaran pertama yang kami dapat, tengok dahulu pilihan yang ada, tengok peta, dan buat keputusan mengikut pilihan yang ada.

Fuck our mascott! Always make us to think of speeding up the journey.

---------------------------------------------------

Tiba di Bidor, pekan yang asing bagi aku, kami terus mencari bas menuju ke Teluk Intan. Aku agak gembira kerana, bas-bas di sana agak tua dan old school rocks bebeh! Besi karat, tingkap tolak, enjin gegar, loceng bulat, no fucking air-cond, PURE AWESOME! Bas Teluk Intan pun sudah kelihatan, aku melangkah ke dalam bas dengan perasaan teruja, sudah lama tak naik bas semacam ini. Perjalanan ke Teluk Intan sangat ber'angin' sekali.

Stesen bas Bidor, Perak

Jurukamera ingin mengambil gambar deretan 'bas tambang' yang sedang parking. Namun tiba-tiba deretan 'amoi seksi' melintas. Bukan salah jurukamera.



Adib sedang berpura-pura melihat peta perjalanan.
Padahal Geografi dulu 'fail'

Tuan-tuan dan puan-puan, kalau anda sangka bas tak ada air-cond macam ini tak selesa dan panas, anda mungkin betul dan mungkin juga silap. Kalau menaiki bas ini di tengah bandar dan tersekat di kesesakan jalan raya mungkin ini bukan pilihan terbaik. Tapi kalau untuk half long distance seperti yang aku naiki ini, sangat mendamaikan dan tiupan anginnya menggigit-gigit telinga kecil kita mendendangkan lagu alam. Peh.

(Sedikit spoiler, aku lagi mudah tertidur di dalam bas tak ada air cond sepanjang pengembaraan ini. Malah tidurnya lebih layan.)

Jadi dengan tidur yang enak, bas ini pun bergerak ke Teluk Intan di mana terletaknya Menara Condong Teluk Intan.

---------------------------------------------------

Buka sahaja mata, sudah nampak kelibat menara condong tersebut di celah-celah bangunan rumah kedai. Aku teruja seolah mengintai janda sebalik tirai kamar. Tetapi kami berjalan mencari makan dahulu kerana perut sudah lapar. Tiada pilihan selain makan di food court berdekatan, nasib kami tidak begitu baik apabila terpilih kedai makan yang salah. Tidak mahu komen lebih tentang ketidaksedapan makanan yang kami makan, selesai sahaja makan kami terus bergegas ke menara condong tersebut. Dan inilah hasilnya:-



Ruang dalam menara condong Teluk Intan


Brader ni tidur di celah tiang menara untuk
memastikan menara tidak tumbang

Dahulunya tangki simpanan air. Mungkin korang boleh tengok-tengok kat rumah, mana tahu ada tangki simpanan air yang lebih, boleh buat menara jam.

Atas kesedaran diri yang kami ini sedang mengembara, kami pun kembali ke stesen bas Teluk Intan dengan tiada perancangan yang jelas ke mana patut kami tuju. Cadangnya nak menuju ke arah Ipoh. Macam biasa, sesi tanya bertanya kepada orang sekitar stesen bas cara untuk ke Ipoh. Mula-mula kami dapat info yang kami perlu ke Bidor semula di mana terdapat bas ke Ipoh di situ. Jadi kami pun naik terus bas ke Bidor yang sudah sedia menanti. Tetapi apabila naik sahaja bas, aku bertanya kepada pemandu bas tersebut, dia pula mencadangkan supaya kami menunggu bas ke Kampar, dan naik bas ke Ipoh di sana. Oleh kerana kerja patah balik ni kerja yang leceh, kami pun bersetuju untuk menaiki bas ke Kampar walaupun terpaksa menunggu satu jam lagi. Sempatlah kami ke masjid menunaikan kewajipan sebelum menaiki bas ke Kampar.

Stesen bas Teluk Intan


Zzz..

Bangun sahaja dari tidur, kelibat stesen bas Kampar sudah kelihatan. Memang timing tidur aku agak baik hari ini ditambah dengan angin negeri Perak sepoi-sepoi bahasa memang sedaplah tidur. Nasib kami juga masih lagi baik apabila turun sahaja bas dari Teluk Intan itu, bas ke Ipoh sudah mali. Ipoh mali..Ipoh mali! Tapi sayang, bas tersebut agak moden dan ber air cond. Kami pun terus naik dan bas itu terus bergerak. Di dalam bas hanya terdapat kami dua orang sahaja. Kalau pasangan bercinta ni dah lama jadi kerja. Nasib baik pasangan kembara. Huahua. Walaupun hanya ada dua orang, bas itu masih lagi berhenti di tempat yang dia sepatutnya berhenti dan membuat pengumuman. Contoh:- Kalau sampai di stesen bas Medan Gopeng, bas akan berhenti dan driver akan menjerit, "Gopeng!Gopeng!" padahal dia sendiri tahu kami hanya berdua dan turun di Medan Kidd, Ipoh. Cukup syarat, dalam sepuluh saat bas pun jalan balik. Bagus betul. Dedikasi.

Akhirnya dalam sejam lebih, kami pun sampai di Ipoh.

Ahh, Ipoh. Udara yang dihirup masih sama seperti 5-6 tahun lepas.


"Kenangaann yang lama..menjelmaa.."- Tinggal Sayang Tinggal Pujaan nyanyian Sweet Child.


No comments:

Post a Comment