Hari Ke-7 (Part 2) : Berjalan Di Atas Robohan Kota Melaka


Kalau hidup ingin merdeka,
takkan tercapai hanya berkata,
tetapi cuba maju ke muka,
melempar jauh jiwa hamba,

Ingatan kembali sepatah kata,
dari ucapan seorang pemuka,
di atas robohan Kota Melaka,
kita dirikan jiwa merdeka,

~ Tongkat Warrant (Usman Awang)

Sekarang ni aku tengah berdiri di atas robohan Kota Melaka. Hari ini, di atas robohan Kota Melaka ini dah didirikan Mahkota Parade, Pahlawan Mall, Tesco, Carrefoure, Mcdonald, Gucci. Macam-macam lagi lah. Majoritinya adalah rangkaian perniagaan kapitalis Barat datang menghisap ekonomi rakyat disini.

Lantas, apa bendanya yang merdeka? Seperti lirik lagu 'Tentang-Tentang' daripada Butterfingers,

"Buka radio HITZfm, propaganda Amerika, apa benda yang merdeka, jilat bontot depa"

Kota Melaka seperti yang diketahui adalah simbol sejarah bahawa di sini dulu pernah tertegak kerajaan kesultanan Melayu Melaka yang hebat dan gah. Menguasai hampir keseluruhan nusantara. Perdagangan, ilmu laut, ketenteraan malah pusat ilmu jadi makanan je waktu tu. Pedagang dan orang asing datang ke sini kena belajar Bahasa Melayu dulu baru boleh berurusan. Bahasa Melayu waktu itu jadi 'lingua-franca'. Taraf-taraf Bahasa Inggeris la sekarang ni. Nak tak nak, suka tak suka, kena belajar juga. Sebab apa? Sebab ekonomi, teknologi apa bala semua mereka yang pegang sekarang. Macam tu la bangsa Melayu dulu. Selat Melaka ni laluan perdagangan yang penting. Dan laluan ini di kuasai oleh kerajaan Melayu Melaka. Nak tahu 'detail', pergi cari buku sejarah. Kalau malas sangat, tanya abe Google.

Tapi itu dulu. Enam ratus tahun yang lalu. Lebih kurang.

Memang kenalah Usman Awang tulis puisi tu. Sebagai ingatan, bangsa kita ni sebenarnya bangsa yang merdeka. Bangsa kita ni bukanlah lekeh sangat. Cakap boleh pergi jauh ni, aku harap pasukan bola sepak kita boleh pergi jauh dalam kelayakkan Olimpik 2012 ni. Tengah-tengah aku dok tulis nukilan ni, aku baru dapat berita Malaysia diundi satu kumpulan dengan Jepun, Syria dengan Bahrain.

Takkan takleh makan kot?

Ok. Sebelum aku melalut lebih jauh, sebelum blog ni bertukar jadi buku teks sejarah, baik aku kembali kepada cerita permusafiran kami. Perjalanan menaiki bas tambang SKA dari Muar ke Melaka tak ambil masa yang lama pun. Dalam sejam je. Tak sempat nak layan tidur pun dalam bas. Pemandangan pun lebih kurang sama je. Rumah orang-orang Muar dengan orang Melaka tak ketara sangat bedanya.


Perjalanan dari Melaka Sentral nak ke bandar Hilir sama lama dengan dari Muar nak ke Melaka. Kesesakkan lalu-lintas teruk sangat dah di Melaka sekarang. Kondisi dalam bas tambang pula memang jenis yang klasik. Bas 'old-skool' habis. Masa-masa macam ni lah rasa bertuahnya kalau dapat naik bas yang berhawa dingin.

Berdiri di tengah-tengah kerumunan manusia yang amat ramai memang boleh buat kepala pening. Memang silap 'timing' kami sampai Melaka hari-hari hujung minggu seperti hari ini. Sabtu dengan Ahad kalau boleh tak payah lah datang Melaka. Memang tensi. Bayangkan, hotel yang bersepah satu Melaka ni semuanya boleh penuh? Ramai tak ramai orang datang Melaka sekarang.

Kami masih lagi berlegar di kawasan bandar Hilir, secara lebih tepat di kawasan bangunan merah tu. Dulu pernah di panggil Dataran Belanda. Nama paling asal, tak silap aku Bangunan Stadthuys. Disinilah juga letaknya sebuah menara jam. Paling tua barangkali di semenanjung. Sebab kalau dilihat pada catatan, ianya dibina sekitar tahun 1886 oleh Tan Jiak Kim, memperingati wasiat bapanya Tan Beng Swee.


Kami masih lagi melepak di sini kerana belum dapat nak tangkap gambar depan menara jam tu. Biasa-biasa kami setting self-timer. Biar kamera tu 'snap' sendiri. Tapi memandangkan keadaan orang yang tersangatlah ramai, adalah tidak sesuai untuk menggunakan kaedah tersebut. Tak pasal-pasal tersepak dek orang yang lalu-lalang, naya je.

Lalu kami menggunakan modus operandi meminta bantuan orang yang tak dikenal tolong ambil gambar kami, seperti di Kangar hari itu. Ada seorang mamat yang dari tadi leka mengambil gambar menara jam dan sekitar. Gaya macam jurugambar profesional. Kamera yang dikendong pun boleh tahan canggih. Beliau lah mangsa kami. Dan inilah hasilnya :

Barangkali beliau pun pakai kemara pinjam macam aku juga kot? Gambar tak ada seni. Lebih kurang macam aku je yang ambil

Kami berjalan melalui sungai Melaka yang kini sudah indah dan tidak berbau hapak lagi. Lawa betul sungai Melaka sekarang. Siap ada bot bawa pelancong belayar atas sungai tu. Kami tak bercadang nak melawat a'famosa. Asal datang Melaka je, kena pergi situ. Tak bosan ke? Tapi kalau nak tengok juga kubu a'famosa tu, macam biasalah, cari dekat Google image. Jangan risau, kubu tu sama je rupanya. Macam tu juga. Bayangkan wajah kacak pan-asia kami di situ. Nanti kalau aku rajin, aku edit pakai 'photoshop'.


Sebenarnya, kami ada temujanji dengan seorang kenalan, Bell di sebuah kedai minum depan menara Taming Sari tu. Kami mendapat maklumat daripada aplikasi telefon bimbit aku bahawa beliau berada di Melaka hari ini atas urusan kerja. Perlu diingat, pada hari ini, segala pantang larang berkaitan telefon bimbit memang dah dilanggar sama sekali. Lunyai dah peraturan tu aku langgar. Peduli apa. Hahaha. (Gelak sambil mengangkat-angkat bahu tanda keangkuhan)


No comments:

Post a Comment