Hari Ke-7 (Part 3) : Pengelatan Bas Tambang Yang Terakhir

Kali ni aku nak tulis 'style' Mahathir.

1. Minum petang di sebuah restoran berhadapan Menara Taming Sari. Seluruh bandar Hilir sekarang sudah diwartakan sebagai kawasan 'Zon Larangan Merokok'. Kepada perokok-perokok tegar, hati-hatilah ketika merokok. Pegawai kesihatan ada di mana-mana. Saman tak banyak. Seratus hengget untuk sebatang rokok. Kalau masa tu tengah hisap lima batang sekaligus? Kiralah sendiri.

2. Tak semena-mena ketemu dengan sepupu Adib, Wan yang juga pemain dram kugiran Adib, iaitu 'Kazen'. Kugiran sepupu-sepupu. Main musik pun mahu berkroni ke? Wan yang baharu melangsungkan perkahwinan datang berbulan madu di Melaka dan dalam perjalanan pulang ke Kolumpo. Singgah di Seven Eleven beli air mineral. Seven Eleven tersebut letaknya di sebelah kedai kami minum di mana aku lupa nama kedainya dan lupa tulis dalam buku catatan pengembaraan. Kecil betul Melaka ni, ya?

3. Wan dan isteri sudah bergerak pulang ke Kolumpo. Kami berjaya menolak pelawaan beliau untuk tumpang kereta pulang ke Kolumpo. Semngat bas tambang kami masih membara. Kami akan bermalam di Melaka dan mengambil bas ke Alor Gajah pagi esok.

4. Kawan yang kami tunggu, Bell sudah sampai. Dengan rambut meniru Justin Bieber, tersengih-sengih, tarik kerusi dan duduk satu meja dengan kami. Ingat 'cute' la tu?

5. "Kau nak cari hotel celah mana malam ni? Hotel kat Melaka dah penuh la. Aku sampai semalam pun jenuh cari hotel. Last-last aku stay kat Hotel Kancil, area Bukit Baru sana tu. Ni korang nak cari hotel bawah lima puluh hingget. Memang tak dapat lah," ujar Bell cuba meracun kami untuk mengikutnya pulang ke Seremban.

6. Sedikit sebanyak umpan beliau sudah mula membuatkan kami berfikir. Kewangan yang semakin meruncing dan kesuntukan masa membuatkan kami termenung seketika menimbang tawaran Bell. Bell tersenyum sinis. Bedebah punya Bell. Ingat 'cute' la tu?

7. Satu undi menyokong tumpang kereta Bell ke Seremban. Tiada undi membantah dan satu undi rosak. Begitulah keputusan untuk undian 'Adakah-Kita-Patut-Tumpang-Kereta-Bell-Balik-Seremban?'. Maka sebagai menghormati demokrasi, kami pun menumpang kereta Bell balik Seremban.


8. Dalam perjalanan ke plaza tol Ayer Keroh, lalu pasar malam Bukit Baru, nampak penjual durian. Bell terus tekan brek kecemasan, buat drift dan mula cari 'parking'. Lima minit kemudian kami sedang asyik menikmati durian tembaga. Sampai tiga biji kami telan. Akhirnya aku ketemu durian yang enak sepanjang permusafiran ini.


9. Dalam pukul lapan lebih-lebih sikit kami tiba di Seremban. Pusing cari hotel. Aku nampak hotel Turtle dan beriya mahu menginap di situ. Tiba dikaunter, hotel itu tidak berhawa dingin. Lantas cadangan aku ditolak mentah-mentah oleh Adib dan Bell. Cis, Bell pun nak terlibat sama? Macamlah dia tidur sini malam ni.


10. Kami menyewa di Hotel Angsana Inn. Enam puluh ringgit satu malam. Paling mahal sepanjang permusafiran kami. Tapi sebab malam terakhirkan, jadi tak kesah lah. Apadahal? Turun bawah, berjalan di Uptwon Seremban. Pendek sahaja. Mengikut kata Bell, baru dibuka. Mencuba pasaran(test market) barangkali. Aku lupa bawa turun kamera. Tertinggal di bilik dan malas nak naik tingkat empat dan ambil balik. Hotel tak ada lif. Jadi tiada gambar untuk malam ini. Harap maaf.

11. Makan malam nasi beriani lauk burung puyuh masak merah di Jalan Dato' _____?. Bell sebagai warga Seremban pun tak tahu nama jalan. Apatah lagi aku? Selesai makan, naik ke bilik layan cerekarama. Tak ada astro rupanya disini. TV3 saluran paling jelas gambarnya.

12. Cerekarama cerita pasal mak lelaki ni tak suka kat menantu perempuannya. Dia bagi racun sampai menantunya jadi bisu dan lumpuh. Lepas tu fitnah besan dia yang racun anak sendiri sebab nak harta anak lelakinya. Oh, anak lelakinya seorang yang berharta. Ada ke orang jahat macam ni?

13. Mula-mula anak lelakinya percaya cakap mak dia. Tapi hujung-hujung baru dia sedar mak dia yang bersalah. Mak dan ayah perempuan tu datang nak bawa balik anak perempuan mereka. Lelaki tu insaf dan rasa bersalah. Keluar dari rumah dan berlari kejar kereta ayah mertuanya. (Mesti ending mamat ni kena langgar kereta). Getus hati aku. Bamm! Ada kereta melintas dan langgar mamat tu. Betul sangkaan aku.

14. Cari 'remote' televisyen. Tapi tak jumpa. Terpaksa bangun dari katil dan tutup televisyen secara manual.

6 comments:

  1. Oi pemalas. Tulis point-point pulak.

    ReplyDelete
  2. erh yoe ni 1st time pegang dslr nyerk ...? tp aku rs santek-santek gambo die ..

    ReplyDelete
  3. fza : maybe sbb kamera yg aku pinjam tu jenis yg bagus kot..tu gmbr nmpk OK..

    ReplyDelete
  4. elelele yoe..tahu menari memuji lantai pula.

    ReplyDelete
  5. bell??? pesal aku rasa bell nie aku kenal gak?

    ReplyDelete
  6. Jalan Datuk ... Siamang Gagap agaknya...

    ReplyDelete