Hari Ke-6 (Part 1) : Matahari Terbit di Pantai Teluk Lipat

24 Jun 2011

Pasir-pasir halus melekat di celah-celah jari kaki. Kulit-kulit kerang bersepah bertaburan di sepanjang pantai Teluk Lipat. Suasana pagi yang tenang. Ombak membadai lembut. Bunyi desiran dan aroma-nya sungguh menyegarkan. Anak-anak ketam mulai keluar dari lubang-lubang kediaman mereka, sambil di ajar oleh si ibu ketam cara berjalan yang betul.

Adib masih leka merakam video panorama pantai, sambil ayah duduk bersahaja di atas batang balak hanyut. Kami bertiga sedang menanti saat terbitnya mentari. Namun mungkin dek kerana hujan pada malam semalam membuatkan awan sedikit tebal di belah timur Laut China Selatan sana. Pulau Tenggol yang biasanya jelas kelihatan terlindung di balik awan pagi itu.

Pantai Teluk Lipat

Panorama macam ni memang 'rare' nak dapat tengok. Tambah-tambah pula untuk orang-orang yang jenis tak berapa nak 'morning person' macam aku ni. Jadi detik macam ni kena hayati sebaik mungkin.

Macam lukisan yang aku lukis dalam subjek Pendidikan Seni
waktu sekolah rendah dulu

Selesai sessi matahari terbit, singgah rumah makcik aku kejap. Kebetulan nenek aku ada di situ. Jumpa, salam mintak restu dulu. Adib macam biasalah. Control malu. Konon-konon lelaki Melayu terakhir la tu. Pagi itu kami bertolak menuju ke selatan tanah air. Lebih tepat ke Kuantan. Menaiki bas syarikat SP Bumi Proton Exora. Ya, kami menaiki kereta nasional Proton Exora untuk ke Kuantan.

Mengelat? Langgar 'rules'? Tidak adil??

Rileks, rileks. Jangan ribut-ribut, dong. Begini sih. Bapak gue mau ke Kuantan. Mau nolongnya adik gue mencari rumah sewa. Maka, tidak salah jika kami numpangnya, ngak gitu dong?

Rezeki kami di pantai timur sangat murah untuk dua tiga hari ini. Sudah dua malam kami menumpang tidur di rumah sahabat dan keluarga aku, sambil makan di payungi mereka. Terima kasih tidak terhingga. Kebetulan lagi hari ini keluarga aku mahu ke Kuantan untuk urusan rumah sewa adik perempuanku. Jadi, adalah tindakan yang kurang cerdik jika kami menolak pelawaan ayah aku itu.

Tapi bagi maklumat bas, dari Dungun boleh ambil bas SP Bumi ke Kemaman. Dan dari Kemaman, boleh ambik bas Sihat terus ke Kuantan. Bas Sihat ni syarikat bas yang agak lama juga lah beroperasi di Terengganu ni. Nama je bas Sihat. Tapi jika di lihat pada asap yang di keluarkan, memang tak bagus langsung untuk kesihatan. Boleh saman syarikat bas ni sebab mengelirukan pengguna. Patut tukar nama kepada syarikat bas Sakit. Baru kena.

Sihat-lah sangat

Dari Dungun ke Kuantan tu, kami singgah di dua 'pit stop'. Satu di Kemasik. Sarapan nasi dagang. Layan juga nasi dagang warung ni. Aku lupa la pulak nak 'snap' gambar kat sini. Lapar punya pasal. Tapi aku bagi 'hint', kalau dari Dungun menghala ke Kuantan, kedai ni di sebelah kiri jalan, depan Pasaraya Kemasik. Memang boleh nampak dari jalan tu. 'Pit stop' kedua kami di Chendor. Mesti ada yang tak pernah dengar nama tempat ni kan? Ni bukan makanan, ye. Yang tu cendol. Biar reti mengeja sikit. Kata belajar sampai sekolah menengah?

Kalau sebut pantai Cherating, mesti ramai yang tahu. Hah, dekat-dekat situ lah! Sebelum sampai Cherating tu akan lalu Chendor dulu. Nak lagi senang, lepas je pintu gerbang sempadan Terengganu-Pahang tu, kawasan tu namanya Chendor. Ada deretan gerai menjual keropok lekor dan keropok keping di tepi jalan. Keropok dia boleh tahan juga. Tapi tengok kedai lah. Ada kedai yang sedap, ada yang tak. Nak tahu, pergi tanya sendiri tauke kedai tu. Keropok yang dia jual tu sedap ke tidak.

Adib singgah di sini untuk membeli keropok keping sebagai hadiah untuk pemenang teka tempat kami bermalam sepanjang permusafiran kami ini. Tak tau lah keropok tu sempat sampai ke tangan pemenang atau tidak. Silap-silap Adib dah ratah dulu. Itu namanya ketirisan, atau penyelewangan. Sebab tu aku tak jadi nak bagi hadiah kepada pemenang di dinding Facebook aku. Tak nak jadi penyelewengan macam ni lah. Lagi pun, aku tak nak ajar kawan-kawan aku sifat mengharapkan balasan ni semua. Kalau nak buat kerja ke, nak teka ke, biar ikhlas. Bukan sebab nak ganjaran atau hadiah. Duniawi semua ni. Cukup aku hadiahkan kepada pemenang aku doa semoga murah rezeki, bahagia dunia akhirat. Amin.

2 comments:

  1. Aku..aku morning person.(sambil angkat tangan.)

    ReplyDelete
  2. nice..nnti gua sambung baca lagi.. :p

    ReplyDelete