Hari ke-6 (Part 2) : Bas Cepat yang lambat.


"Camana skang?" soal aku pada Adib.

Mata Adib terkebil-kebil. Seolah sedang memikirkan sesuatu. Walhal dalam otaknya kosong dan berasap.

"Kita makan dulu. Lepas tu baru kita pikir. Aku tengah lapar ni. Tak leh nak pikir apa," ujar beliau ringkas.

Tepat sangkaan aku. Dia bukan berfikir pun. Saja buat-buat macam tengah berfikir. Lalu kami mulai mencari meja kosong di medan selera belakang hentian bas tambang Kuantan, berhampiran pasar Kuantan. Dulu di sini letaknya pasaraya Ocean. Sekarang sudah di ambil alih oleh The Store. Mencari kedai makan di sini mengundang masalah juga buat kami. Lauk-pauk kebanyakkan sudah habis. Akhirnya kami singgah di sebuah kedai. Hanya berlauk-kan ikan keli. Ingat nak pekena ikan patin. Tapi dah 'sold-out'.

Serius ketika mengambil sambal belacan

Kami menghadapi dilema ketika ini. Dilema ini bersangkut paut dengan perjalanan kami ke destinasi berikutnya, Segamat. Untuk memahami kenapa kami boleh terjebak di persimpangan dilema ini, biar aku ‘flash-back’ sedikit tentang perjalanan kami untuk setakat tengahari ini.(Gambarkan seolah-olah ada awan berkepul-kepul di atas kepala kami. Tengah flash-back ni)

Jam pukul sebelas pagi. Dalam perut bas Bee Huat berwarna temakan hitam putih itu, dua orang musafir yang hina sedang duduk dengan penuh sopan menunggu detik bergerak bas ini ke destinasi mereka seterusnya yakni Pekan, Pahang. (Klasik betul guna perkataan yakni).

Pukul sebelas lebih-lebih sikit, bas mula bertolak. Meninggalkan kepul-kepul asap hitam aneka rasa yang bisa membuatkan paru-paru sesiapa yang menyedutnya menjadi berkarat dan berdaki. Perlahan-lahan bergerak meninggalkan bandar Kuantan. Sekali-sekala berhenti di tepi jalan mengikut bunyian loceng yang di tekan para penumpang yang ingin turun.

Pekan adalah bandar kecil berhampiran sungai Pahang. Tempat tinggal sultan Pahang a.k.a sultan Bola. Tiada apa yang boleh aku huraikan dengan panjang lebar tentang Pekan. Kecuali yang kami nampak tadi ada sebuah kilang pemasangan kereta mewah terkena dari German, Mercedes dan beberapa institut latihan kemahiran. Selainnya seperti bandar-bandar lain kenampakkan deretan kedai-kedai baru mulai naik. Nyata bandar di raja Pahang ini sedang perlahan-lahan membangun. Tak silap aku, kampus Universiti Malaysia Pahang pun sedang dibina disini. Dekat Kuala Pahang nun.

Stesen bas Pekan

Pekan, Pahang

Syarikat pengedar buku Dewan Bahasa dan Pustaka yang tak reti eja 'syarikat'

Dari stesen bas, kami menapak mencari menara jam. Di tengah-tengah terik mentari, sambil menahan lapar akhirnya kami ketemu jua dengan menara jam yang di cari. Letaknya dalam lima ratus meter dari stesen bas. Apa lagi, dah sampai ni aktiviti biasa kami adalah bergambar-gambaran, sebagai bukti yang kami telah menjejakkan kaki di sini. Sedang Adib sibuk mengambil video dan aku sedang terkial-kial mencari 'angle’ terbaik sambil 'menyetup self timer’ kamera ini, sekumpulan pelajar asrama melalui dataran Pekan sambil memandang serong kepada kami. Berdasarkan pemerhatian aku, mereka ni macam dalam perjalanan ke masjid. Di hitung, ditolak, difikir dan direnungi bersama, baru kami sedar rupa-rupanya hari ini jumaat.

Patut lah mereka ‘usha’ semacam je tadi.

Kami musafir, jadi ada kelonggaran untuk semayang jamak nanti. (Kata aku di dalam hati sambil mengurut-urut janggut).

Gaya pemuda yang sedang kelaparan

Kembali ke stesen bas, kalau ikutkan perancangan, kami sepatutnya mengambil bas ke Muadzam Shah, seterusnya ke Segamat. Riki punya riki, sekali tak ada bas dari Pekan ke Muadzam. Wadehel?

Dari Pekan hanya ada bas tambang ke Kuantan atau ke selatan seperti Rompin dan pekan Nenasi. Jadi, mahu tidak mahu kami terpaksa menaiki kembali bas Bee Huat balik ke Kuantan. Macam tadi juga, perjalanan ambik masa dalam sejam dengan tambang RM5.30 seorang.

Runaway, aku menanti kamu everyday. Aku menunggu dari Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday..tak ingin, tak perlu

Lagu inilah yang aku paling kerap dengar sepanjang permusafiran minggu ini. Boleh dikatakan kalau menaiki bas yang memasang radio, pasti akan ada sekali lagu ini berkumandang. Mengikut kata Adib, penyanyinya adalah…aiseh, aku tak berapa ingat nama penuh. Tapi ada Raphael-Raphael la. Raphael yang aku kenal sorang je. Watak dalam ninja Turtle tu. Apa-apa pun layan jugak lagu mamat nih walaupun liriknya agak bersepah dan mengarut. Hari-hari dengar sampai dah melekat dalam serebelum otak aku nih.

Kalo aok nok tau, ni la Sungai Pahang, koi nok kabo!

Tiba di Kuantan, satu lagi masalah timbul. Bas berikutnya ke Muadazam Shah pukul lima petang. Aku congak-congak, kalau gerak pukul lima dalam pukul tujuh setengah atau lapan malam jugak lah nak boleh sampai Muadzam tu. Memang sah-sah dah tak ada bas ke Segamat. Dan memang ‘confirm-confirm’ kami kena bermalam di Muadzam. Tapi seingat aku, Muadzam tak ada hotel atau guest-house. Muadzam Shah adalah pekan kecil di kawasan felda, di tengah jalan antara Kuantan dan Segamat. Aku tidak pasti jika sekarang sudah ada. Boleh aje nak ‘gamble’ tidur di stesen bas atau surau. Tapi seboleh-boleh nya nak dielakkanlah.

Jadi, satu-satu nya pilihan yang ada adalah mengambil bas ekspress ke Segamat. Benar, itu melanggar prinsip kami. Jadi itu lah dilema yang kami hadapi sekarang.

(Tamatlah ‘flash-back’. Padam balik awan-awan kat atas kepala aku nih. Dah macam awan kumulonimbus dah gayanya)

Berbalik kepada medan selera. Kami sedang menikmati makan tengahari.

Assalamualaikum,” sapa seorang gadis dari belakang kami.

Belum sempat aku jawab salam beliau terus menyambung patah-patah katanya. Seorang ‘sales-girl’ rupanya.

Maaf kalau mengganggu. Saya datang ni nak tunjuk kat abang berdua koleksi buku cerita Nabi-nabi dan cd-cd macam mane nak ambil wudhu, cara solat yang betul, mandi wajib dan sebagainya. Ada banyak lagi,”

Oo bagus ni. Tapi takpelah. Saya tak nak beli kot,” balas aku perlahan.

Takpe, abang tengok je dulu. Tak nak beli takpe. Tengok-tengok je dulu,”

Aku menjeling beliau. Tajam dan garang. Ibarat harimau yang menjeling musuh yang cuba memasuki sempadan kawasannya. Dengan harapan ‘awek’ tadi faham yang kami sedang makan dan tidak mahu di ganggu. Tidak semena-mena awek tadi tersipu-sipu malu. Eh, aku silap jeling ke? Aku buat jelingan tajam ke jelingan manja tadi? Aku terkeliru sebentar.

Kami tengah mengembara sebenarnya. Tengah pusing semenanjung naik bas tambang. Lepas ni nak ke Segamat. Esok mungkin ke Muar dan Melaka pulak. Jadi tak bawak banyak duit lah nak beli sekarang. Lain kali la kot,” ujar Adib tanpa di pinta.

Oo yeke. Bestnya! Saya pun esok maybe ada kat Melaka esok. Mana tahu terjumpa, boleh lah borak-borak lagi,” balas awek-penjual-buku-dan-cd.

Takpe lah, saya pergi dulu. Selamat mengembara ye,”

Selesai makan dan sessi ramah mesra dengan awek-jual-buku-dan-cd, maka tibalah saat untuk kami membuat keputusan. Samada mengambil bas tambang pukul lima ke Muadzam Shah atau bas ekspress ke Segamat. Jam ketika itu dalam pukul tiga setengah. Antara mengejar masa atau prinsip. Dua faktor penting itu perlu di ambil kira dalam membuat undian selepas ini. Undian telah di jalankan. Dengan mendapat majoriti dua per dua (2/2), kami bersetuju untuk menaiki bas ekspres ke Segamat. Hihi.

Suasana di Terminal Makmur agak sibuk. Barangkali ramai yang mahu pulang ke kampung halaman untuk cuti hujung minggu. Hanya ada satu bas ekspres yang boleh kami ambil untuk ke Segamat ketika itu. Bas ekspress Cepat jam empat setengah petang. Berat hati aku untuk menaiki bas ini. Kerana aku pernah mengalami pengalaman buruk menaiki bas Cepat ni. Kejadian bas rosak tengah jalan. Dua kali pulak tu. Salah seorang ‘member’ kami pernah ditinggalkan bas ini sewaktu singgah membuang air besar di Kuala Pilah sedikit waktu dahulu.

Berkejaran jugaklah beliau keluar dari tandas untuk menghambat bas ketika itu. Mujur tidak meninggalkan kesan emosi yang mendalam. Dah jadi cikgu pun ‘member’ kami yang seorang tu.

Bas bergerak perlahan-lahan keluar dari Terminal Makmur menuju ke Segamat. Tiba di satu simpang berhampiran Stadium Darul Makmur, entah macam mana pemandu bas tersilap agakan lalu tayar di sebelah belakang terseret pada tembok kecil berhampiran. Agak kuat bunyinya dan agak teruk kerosakan pada tayar tersebut.

Buktinya, lima belas minit kemudian kami telah berada di bengkel bas ini. Menunggu mekanik menukar tayar baru. Aku menyumpah-nyumpah di dalam hati. Memang lepas ni aku tak naik dah bas Cepat ni.

"Cepat"-lah sangat

7 comments:

  1. ko pakai dslr sape? ko beli baru ke? ehhee

    ReplyDelete
  2. aku pinjam kamera kadri..hrp2 kamera tu x jahanam lagi..hehe

    ReplyDelete
  3. hoho.. kira dah cantik la tu bas tu.. dulu masa aku sekolah, lagi la buruk bas cepat..

    ReplyDelete
  4. Tu la.. ingt bas baru dan cantik ni xrosak dah.. rosak jugak rupenye!

    ReplyDelete
  5. ko naik bas ekspres....aarrgghhhhhh..!!!

    ReplyDelete
  6. moque: err uu aa ermmm..(muka tersipu-sipu sambil hujung jari berpusing2 atas meja)

    ReplyDelete
  7. haha ingatkan ikut prinsip!! eh ade ke bas pekan straighttttt terus g segamat?

    ReplyDelete