Hari ke-4 (Part 1) - Dari utara ke pantai timur

22 Jun 2011

Hari ke-empat ni panjang ceritanya.

Pekan Baling waktu subuh

Seperti biasa (feewit dah jadi biasa dah) kami bangun seawal 6.30 pagi dan terus bersiap untuk memulakan pengembaraan. Periksa keluar jam 7 pagi, kami berjalan kaki menuju ke stesen bas untuk menaiki bas awal ke Gerik, Perak. Hari ini, kami akan melintasi Gerik untuk ke Kelantan dan mungkin bermalam di Kota Bharu. Dari Utara kami berpindah iklim ke Pantai Timur pula. Dijangka perjalanan kali ini mungkin agak memenatkan.

Bas sudah menunggu dan kami tidak membuang masa terus sahaja naik bas tersebut. Kira-kira sejam lebih perjalanan, kami pun tiba di Gerik, Perak. Ketika itu, banyak kaunter bas tidak dibuka lagi untuk kami bertanya. Lalu kami bertanya kepada seorang pemandu bas dan beliau memberitahu, ada bas ke Pasir Mas yang hanya muncul pada jam 12 tengah hari. Itu sahaja yang paling awal. Bas seterusnya pula pukul 2 petang. That's it. Dua bas sahaja ke Kelantan untuk satu hari.

Pekan Gerik & stesen bas Gerik

Jam menunjukkan pukul 8.35 pagi, lagi 3 jam lebih sebelum bas sampai. Jangkaan awal untuk hanya menjadikan Pekan Gerik sebagai tempat persinggahan untuk sebentar sahaja nampaknya tersasar. Beginilah nasib menaiki bas berhenti-henti macam ni. Tak dapat nak merancang masa secara tepat. Kalau awal-awal tahu bas hanya ada pada pukul 12 tengah hari, mungkin kami boleh tidur lama sikit di hotel tadi. Kalau tahulah kan. Masalahnya tak tahu.

Tapi perasaan kesal kami buang jauh-jauh dan mengambil peluang ini untuk berjalan-jalan sekitar pekan kecil Gerik. Tempat pertama sudah semestinya ke kedai makan untuk bersarapan. Agak jauh juga kami berjalan kerana kedai yang ada hanyalah kedai mamak di mana ianya adalah kawasan larangan untuk kami. Lalu terjumpa sebuah kedai yang sederhana sahaja bentuknya dan kami pun makan di situ. Aku dapat dengar percakapan gadis yang ambil order kami itu berloghat campuran. Kadang-kadang kedengaran seperti cakap Kelantan Siam. Dengar lama sikit, macam cakap utara. Dengar lagi sekali macam loghat Perak pulak. Mungkin pertembungan tiga negeri berhampiran Gerik, iaitu Kedah-Perak-Kelantan menjadikan percampuran loghat dalam perbualan mereka. Apa pun dengan harga RM2.30 sudah cukup mengenyangkan aku dengan hidangan Roti Telur dan Kopi O.

Selesai makan, kami berjalan-jalan lagi sehinggalah terjumpa Pasar Borong Gerik. Tanpa melengahkan masa lagi kami ke pasar tersebut melihat-lihat kegiatan jual beli di sana. Lepas itu kami berjalan lagi melihat kedai-kedai yang baru nak buka.


Kemudian kami pulang semula ke stesen bas untuk menyambung pengangguran kami di pekan Gerik.

Bosan kan cerita? Ye, itulah yang terjadi sebenarnya. Memang teramat bosan menunggu kehadiran bas ke Kelantan. Jadi aku ringkaskan cerita terus lah ye.

Sesampai sahaja bas yang dinanti, Yoe terus pergi ke arah pemandu bas tersebut. Menurut penjaga kaunter, kami perlu meminta belas ihsan pemandu bas untuk menumpang basnya ke Kelantan. Harga juga ditetapkan oleh pemandu. Jadi selepas perbincangan dua hala antara Yoe dan pemandu bas, kami pun dapat menumpang bas itu hingga ke Pasir Mas dengan bayaran RM 20. Menurut Yoe, dia sehingga perlu kecek Kelate dengan pemandu bas tersebut yang berasal dari Kelantan, barulah dapat tumpang dan juga mengurangkan harga tambang. Itu yang dipanggil semangat 'Sek sek kito deh'!

Baru sahaja 5 minit bas berjalan, tiba-tiba bas berhenti di sebuah gerai tepi jalan. Rupa-rupanya berhenti untuk makan tengah hari pulak. Potong stim betul.

Tasik Banding

Cis bosan sial cerita aku. Aku terus cerita sampai Rantau Panjang la boleh tak? Tak ada yang menarik pun sepanjang perjalanan. Kecuali dalam bas, drebar pergi pasang lagu Hindustan yang sama berulang-ulang. Satu lagu, ulang-ulang, sepanjang perjalanan. Seksa! Juga kami tersekat di stesen bas Pasir Mas dalam hujan yang sangat lebat. Dari Pasir Mas kami ambil bas ke Rantau Panjang dalam perjalanan yang mengambil masa satu setengah jam.


Sesampai sahaja di Rantau Panjang pada pukul 6 petang, suasana kelihatan agak lengang. Meleset dari gambaran aku sebelum ini. Baru diketahui bahawa Rantau Panjang hanya sibuk dan meriah pada dari pagi hingga selewat 4 petang sahaja. Mungkin kerana aspek keselamatan, Rantau Panjang tidak dibuka pada waktu malam.


Kami agak kecewa apabila mendapati, bas terakhir yang ada adalah ke Pasir Mas semula iaitu pada pukul 6.15 petang, bas yang sama membawa kami ke Rantau Panjang. Adalah satu kerja sia-sia jika kami hanya menjejak kaki dan berjalan beberapa langkah sebelum berpatah balik ke Pasir Mas. What's the point? Tetapi kami juga sebolehnya tidak mahu bermalam di Rantau Panjang kerana menurut Yoe, Rantau Panjang tidak hidup di waktu malam.

Kami sudah tersepit.
Lalu hanya ada satu pilihan terakhir. Telefon dikeluarkan, nombor didail.

"Hello, Dihar...?"

2 comments:

  1. sebenarnye mereka tidak lah semudah itu memanggil D'har,seb baik D'har ada check phone petang tuu,kalau tak,hari ke-5,baru lah mereka akan dpt jalan2 di Kota Bharu...hahaha
    ~kata jln ikut peta,tp aku x paham,camner diorang leh babas g R.Panjang...pada hal dah smpai P.Mas tuu (kalau ikur peta,terus pegi KB)...tp takper,perjalanan mereka tidak sia-sia,sekurangnye awek-awek sana cun...haha

    ReplyDelete
  2. ray: mmg la jalan ikut peta..tp byk kali kot tukar plan..pastu dh smp pasir mas, tgk ade bas tambang gi rantau pjg..kitorg pon redah le..nsb baik xde bas tambang gi bangkok..kalo x, kitorg dh selamat smp sane..hehe

    ReplyDelete